Staal en aluminium zijn in een heuse strijd verwikkeld voor de gunsten van de autoindustrie. En dan is er nog koper. Een metaal dat, ongeacht de uitkomst van de staal-aluminiumstrijd, de komende jaren waarschijnlijk flink meer zal worden gevraagd door de auto-industrie. 

Staal vs. aluminium

De vraag van de autoindustrie naar aluminium is sinds de eerste generatie hybride auto's, en later de volledige elektrische variant, flink gestegen. Aluminium zorgde ervoor dat de eerste generatie hybride en elektrische auto's licht konden blijven. Maar er is een kentering gaande. Staal is opnieuw aan een opmars bezig. Toen Tesla vorig jaar het nieuwe instapmodel Model 3 aankondigde, ging er een schok door de aluminiumindustrie. Tesla koos met Model 3 weer ‘ouderwets’ voor staal. En het bedrijf is niet de enige.

Waarom staal met een opmars bezig is

De belangrijkste reden voor de opmars is dat staal simpelweg goedkoper is.  Een marktanalist van McKinsey & Company in Duitsland legt uit: “Hiervoor was het idee in de elektrische automarkt: we moeten modellen op de markt zien te krijgen. Nu wordt er meer geredeneerd: we moeten modellen op de markt brengen tegen een gunstige prijs.” De gedachte is: wie marktaandeel wil winnen in het lagere prijssegment is aangewezen op staal om de productieprijs van de auto’s te kunnen drukken.

Verder licht er nog een technische reden ten grondslag aan de opkomst van staal. De nieuwste generatie batterijen zijn goedkoper en sterker, waardoor de noodzaak voor lichtgewicht aluminium getemperd wordt. Toch verwachten sommige analisten komende jaren nog een grote vraag naar aluminium. Zo zijn er voor hybride modellen veel aluminium onderdelen nodig. Daarom verwachten sommige dat de vraag van aluminium door de autoindustrie zal vertienvoudigen tussen nu en 2030.

Koper profiteert ongeacht de uitkomst

Koper profiteert ongeacht de uitkomst van de staal-aluminiumstrijd. Koper wordt toegepast in accu's, rottoren, bedrading, maar ook in de bijbehorende oplaadapparatuur van elektrische voertuigen. In een gemiddelde moderne auto zonder enige vorm van elektrische aandrijving wordt 23 kilogram koper gebruikt. In een hybride variant is dat al tussen de 40 en 60, terwijl volledig elektrische auto’s zo’n 85 kilogram nodig hebben. Sommige analisten verwachten daarom dat de vraag van de auto-industrie naar koper de komende jaren flink gaat bijdragen aan het bestaande tekort. Dit zal resulteren in stijgende koperprijzen.

BRON: Metaalkrant

Koper inleveren in Rotterdam?


Bekijk Metalimex metaalhandel op Google Maps Plan uw route

Volg ons op


Om deze video of embedded content te zien, moet u cookies accepteren.

Pas uw cookievoorkeuren aan

Om deze video of embedded content te zien, moet u cookies accepteren.

Pas uw cookievoorkeuren aan