De effecten van China’s Nieuwe Zijderoute – ook wel bekend als het "Belt and Road Initiative" (BRI) – op de wereldwijde vraag naar koper is enorm.  De impact van de Nieuwe Zijderoute op de globale economische ontwikkeling kan worden vergeleken met zeven keer het Marshallplan. 

Wat begon als een ontwikkelingsstrategie voor samenwerking en infrastructurele verbinding van China met een aantal landen in Azië en Europa, behelst inmiddels een project in 115 landen die ook in Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië liggen.Dit blijkt uit een van de drie rapporten die BHP (Broken Hill Proprietary) Billiton tot nu toe heeft uitgegeven. BHP houdt in een database alle projecten bij die voortvloeien uit het Belt and Road Initiative.  

Stijging van de vraag

Dankzij de vele nieuwe infrastructuur-projecten die gepland staan schiet de vraag naar koper in de komende jaren omhoog, met maar liefst zo'n 1,6 miljoen ton per jaar! Dat is zoveel als 7% van de huidige jaarlijkse vraag. Volgens BHP is de invloed van BRI op de wereldwijde kopervraag zelfs meer indirect dan die op de vraag naar staal. Staal zal nodig zijn voor de meeste infrastructuur, terwijl koper zal worden gebruikt voor elektriciteitsdoeleinden. Dankzij deze nieuwe infrastructuur, wordt een een sterke toename in auto’s, duurzame consumptiegoederen en machines zeker verwacht.

 

BRON: Metaalkrant

Koper inleveren in Rotterdam?


Bekijk Metalimex metaalhandel op Google Maps Plan uw route

Volg ons op


Om deze video of embedded content te zien, moet u cookies accepteren.

Pas uw cookievoorkeuren aan

Om deze video of embedded content te zien, moet u cookies accepteren.

Pas uw cookievoorkeuren aan